Kicsit megkésve teszem közzé Vájechi hetiszakasszal foglalkozó bejegyzést, melyet a múlt héten olvastunk. Ezért elnézést kérek azoktól, akik erre korábban számítottak. Ez egyébként az első vendég bejegyzés. Tehát..
Elérkeztünk Mózes első könyvének,
a Beresitnek a végére. Ez jó ok arra, hogy
elgondolkozzunk róla vajon miért van szükség rá,
hogy a Tóra fel legyen osztva öt különálló könyvre? Hiszen
egy könyvben is leírhatná a Tóra mindazt, amit akar.
A
felelet kézenfekvő: minden könyvnek megvan
a saját témája, lényege abban a láncban, ami
a világ teremtésétől Izrael népének a honfoglalásáig tart.
Itt nem fogjuk
felsorolni az összes témát, csak az aktuális könyvvel fogunk
foglalkozni.
Ha röviden akarnám kifejezni a
Beresit lényegét, akkor azt mondanám, hogy ez az egyének könyve.
Megfigyelhetjük, hogy a szereplői mindazoknak
a történeteknek amelyekkel találkozunk, mindig olyan
személyek, akiket később mint népeket fogjuk viszontlátni. Noé három fia:
Sem, Hám és Jáfet a világ népeinek az eredete. Lót – Moáb és
Amon ősatyja, Ismáel – az araboké, Ézsau – az
edomiták pátriárkája. És persze Ábrahám, Izsák és Jákob – a mienk. A Tóra többi könyveiben már
nem találunk olyan eseményeket amelyek nem
Izrael népével foglalkoznak, illetve olyan személyiségeket, akik nem a zsidó nemzet küldöttei (mint
Mózes) vagy velük kerülnek kapcsolatba (például Bileám vagy
Jitró). Röviden: eddig
az apákról volt szó, mostantól kezdve pedig a fiuk és
és az ő leszármazottjaikról fog szólni a történet – és ők a lényeg.
Vizsgálhatjuk a
Beresit könyv történeteit egy további érdekes aspektusból: a testvéri viszonyok.
Minden testvéri viszony rosszul végződik Káin megöli Ábelt,
Hám azzal lett megátkozva hogy testvéreit szolgálja az eljövendő nemzedékekben is.
Ismáel el lett
kergetve Ábrahám házából, mert Izsák uralmára
tört, Ézsau helyett Jákob kapta meg
az elsőszülöttnek járó áldást és ez a
tett örök gyűlöletet szült közöttük. Ez a
folyamat egyértelmű és zavaros egyszerre. Önkéntelenül is
feltesszük a kérdést: vajon miért nem boldogultak egymással a
testvérek?
Elérkeztünk három héttel ezelőtt József és testvéreinek történetéhez, és bizony
ez a kapcsolat sem alakult jól igazan: "És gyűlölték őt testvérei…" Egészen odáig fajul
az elején a dolog, hogy József fivérei meg
akarjak ölni a kisebb testvérüket. Eddig úgy néz ki,
hogy az események úgy folytatódnak, ahogy elvárhatnánk az
eddigiek alapján és ismét családi szakításnak leszünk tanúi.
Ez ugyan be is következik, de amint látunk az az, hogy a testvérek újból kiengesztelődnek és a család egyesülve kezdi
az új történelmet. Miért pont ők ?
A Teremtő célja az, hogy
az emberiséget egy kiválasztott nép irányítsa a
hit fele. Ezert
a Világ kezdete óta következetesen kiválaszt egy testvért a többi közül,
aki szinten folytatja és továbbadja majd ezt
a különleges feladatot az egyik fiának – de csak egynek! Ez
a dinasztia arra van kijelölve hogy végül is közösségi formában, nemzetként mutassa
az utat a világ népeinek. Ez a
nemzet természetesen nem más mint Mi.
Ezert Jákob fiai között mar
nincs többé kiválasztott. Ebben a családban mar
mindenki kiválasztott
mert befejeződött a kiválasztási folyamat. Ámbár a leendő törzsek ősatyáinak számára
ez meg nem
volt egyértelmű és látván hogy József furcsa módon viselkedik velük kistestvérként a vezetési pozícióra tör
(emlékezzünk az álmokra), arra gyanakodtak, hogy ő nem
a kiválasztott emberek közé tartozik és ezért minél hamarabb
el kell távolítani őt a családból.
Az utóbbi három hét folyamán feszülten követtük
figyelemmel a fivérek történetét, melynek az volt
a célja hogy a testvérek (és mi) felfogjuk, hogy
Izrael fiai közt mar nincs senki akit el
kell utasítani a családból. József annak ellenére, hogy
az ő tehetsége az élet világi –
anyagi részéhez fűződik és nem a
Tóra szentségéhez (ezert is
lett rabszolgából király Egyiptomban), ez
a képesség is nélkülözhetetlen népünkben. Józsefről sem
lehet "lemondani". Ezért ez az egyetlen történet a
Beresit könyvében amelynek jó a vége a család újra egyesül és végre világra jön az új teremtmény amiről és amiért az egész szent
Tóra megíródott: Izrael népe.
No comments:
Post a Comment