Wednesday, January 2, 2013

Vájechi: Testvérekkel és testvérek nélkül


Kicsit megkésve teszem közzé Vájechi hetiszakasszal foglalkozó bejegyzést, melyet a múlt héten olvastunk. Ezért elnézést kérek azoktól, akik erre korábban számítottak. Ez egyébként az első vendég bejegyzés. Tehát..

Elérkeztünk Mózes első könyvének, a Beresitnek a végére. Ez jó ok arra, hogy elgondolkozzunk róla  vajon miért van szükség rá, hogy a Tóra fel legyen osztva öt különálló könyvre? Hiszen egy könyvben is leírhatná a Tóra mindazt, amit akar. 



A felelet kézenfekvő: minden könyvnek megvan a saját témája, lényege abban a láncban, ami a világ teremtésétől Izrael népének a honfoglalásáig tart. Itt nem fogjuk felsorolni az összes témát, csak az aktuális könyvvel fogunk foglalkozni.

Ha röviden akarnám kifejezni a Beresit lényegét, akkor azt mondanám, hogy ez az egyének könyve. Megfigyelhetjük, hogy a szereplői mindazoknak a történeteknek amelyekkel találkozunk, mindig olyan személyek, akiket később mint népeket fogjuk viszontlátni.  Noé három fia: Sem, Hám és Jáfet a világ népeinek az eredete. Lót – Moáb és Amon ősatyja, Ismáel – az araboké,  Ézsau – az edomiták pátriárkája. És persze Ábrahám, Izsák és Jákob – a mienk. A Tóra többi könyveiben már nem találunk olyan eseményeket  amelyek nem Izrael népével foglalkoznak, illetve olyan személyiségeket, akik nem a zsidó nemzet küldöttei (mint Mózes) vagy velük kerülnek kapcsolatba (például Bileám vagy Jitró). Röviden:  eddig az apákról volt szó, mostantól kezdve pedig a fiuk és és az ő leszármazottjaikról fog szólni a történet – és ők a lényeg.

Vizsgálhatjuk a Beresit könyv történeteit egy további  érdekes aspektusból: a testvéri viszonyok. Minden testvéri viszony rosszul végződik  Káin megöli Ábelt, Hám azzal lett megátkozva  hogy testvéreit szolgálja az eljövendő nemzedékekben is. Ismáel el lett kergetve Ábrahám házából, mert Izsák uralmára tört, Ézsau helyett Jákob kapta meg az elsőszülöttnek járó áldást és ez a tett örök gyűlöletet szült közöttük. Ez a folyamat egyértelmű és zavaros egyszerre. Önkéntelenül is feltesszük a kérdést: vajon miért nem boldogultak egymással a testvérek?

Elérkeztünk három héttel ezelőtt József és testvéreinek történetéhez, és bizony ez a kapcsolat sem alakult jól igazan: "És gyűlölték őt testvérei…" Egészen odáig fajul az elején a dolog, hogy József fivérei meg akarjak ölni a kisebb testvérüket.  Eddig úgy néz ki, hogy az események úgy folytatódnak, ahogy elvárhatnánk az eddigiek alapján és ismét családi szakításnak leszünk tanúi. Ez ugyan be is következik, de amint látunk az az, hogy a testvérek újból kiengesztelődnek és a család egyesülve kezdi az új történelmet. Miért pont ők ? 

A Teremtő célja az, hogy az emberiséget egy kiválasztott nép irányítsa a hit fele. Ezert a Világ kezdete óta következetesen kiválaszt egy testvért a többi közül, aki szinten folytatja és továbbadja majd ezt a különleges feladatot az egyik fiának – de csak egynek! Ez a dinasztia arra van kijelölve  hogy végül is közösségi formában, nemzetként  mutassa az utat a világ népeinek. Ez a nemzet természetesen nem más mint Mi. 

Ezert Jákob fiai között mar nincs többé kiválasztott. Ebben a családban mar mindenki kiválasztott mert  befejeződött a kiválasztási folyamat. Ámbár a leendő törzsek ősatyáinak számára ez meg nem volt egyértelmű és látván hogy József furcsa módon viselkedik velük kistestvérként a vezetési pozícióra tör (emlékezzünk az álmokra), arra gyanakodtak, hogy ő nem a kiválasztott emberek közé tartozik és ezért minél hamarabb el kell távolítani őt a családból.

Az utóbbi három hét folyamán feszülten követtük figyelemmel a fivérek történetét, melynek az volt a célja  hogy a testvérek (és mi) felfogjuk, hogy Izrael fiai közt mar nincs senki akit el kell utasítani a családból.  József  annak ellenére, hogy az ő tehetsége az élet világi – anyagi részéhez fűződik és nem a Tóra szentségéhez (ezert is lett rabszolgából király Egyiptomban), ez a képesség is nélkülözhetetlen népünkben. Józsefről sem lehet "lemondani". Ezért ez az egyetlen történet a Beresit könyvében  amelynek jó a vége  a család újra egyesül és végre világra jön az új teremtmény amiről és amiért az egész szent Tóra megíródott: Izrael népe.

No comments:

Post a Comment