Valamikor, sok sok évvel ezelőtt a gimnáziumi
tanulmányaim alatt részt vettem egy irodalmi szakkör óráin.
Utólag ez elég furcsán hangzik. Soha nem voltam egy irodalmár
alkat, a HKT-t
sem kedveltem kifejezetten. Mondhatni reál pedigrém egy idegen
láncszeme volt ez. A szakkört egy kiváló magyar tanár tartotta
akinek irodalom-szeretete magával ragadó volt.
Ezen kedves tanár valamelyik elragadott pillanatában szájára
vette a bibliát. Na persze, magyar irodalom tanár nem igen tanított
a bibliáról akkoriban és ez talán rendben is volt, hisz ő
magukat sem tanították komolyan erről a könyvről. Egyébként,
ha jól tudom, még mindig ez minden idők legtöbbet nyomtatott és
olvasott könyve úgyhogy akár jogosan hívhatnánk minden idők
legnagyobb "best seller"-jének. Tudom, hogy nem sorolható
a szépirodalomhoz, de talán az embernek mégis van némi
hiányérzete a rendszerrel kapcsolatban. De ezt a gondolatmenetet
nem folytatom, mert nem vág a témába a folytatás és nem hiszem
hogy a megfelelő ember lennék a helyzet kiértékelésére. Ezzel
szemben némi aláfestést ad a következő sorokhoz. Ott tartottunk,
hogy az említett tanár megszólta a bibliát. Azt mondta, hogy
nyissuk fel a teremtés könyvét (Genesis), olvassuk el a két
teremtés történetet (itt Genesis I és II-re gondolt) és azonnal
látni fogjuk hogy már az elején tele van ellentmondásokkal. Ergo,
szerinte az egész hülyeség és egyáltalán ki az aki egy ilyen
dolgot komolyan vesz?
Nem szeretném kritizálni ezen fórumon a kedves volt tanáromat,
vannak dolgot amikhez nem kell kommentárt fűzni... Ez a bejegyzés
a teremtés két történetével és a kettő közti viszonyról
szól.
Az első történet a teremtés könyvének (szefer Beresit) első
fejezetében van leírva. A teremtés hat napját írja le a tóra
melyet a következő szavakkal kezd:
"Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet"
(Genesis I 1.)
Megteremtette az Örökkévaló a világosságot, elválasztva őt
a sötétségtől és így lett az első nap. A második napon
teremtődött az ég. A harmadikon a földet, tengereket és
növényeket. A negyediken az égi testeket mint nap, hold és a
csillagok. Ötödiken a madarakat és a vízi élőlényeket. A
hatodikon a szárazföldi élőlényeket és az embert (férfinak és
nőnek). A hetedik napon megpihent.
A második történet a második fejezet negyedik versszakánál
kezdődik:
"Ezek az eredetei az égnek és a földnek, a midőn
teremtettek, azon a napon, melyen alkotta az Örökkévaló Isten a
földet és az eget" (Genesis II 4.)
De itt nem találunk rendezett eseményleírást mint az első
történetben. Mikor az IMIT tóra fordítás azt írja
"eredetei" az eredeti héber szövegben azt a szót
találjuk, hogy "תולדות"
(fonetikusan "toldot"). Ez a szó több helyen is
leszármazottak felsorolását előzi meg (például "Ve'Ele
toldot bnei Noah", "És ezek Noé fiainak nemzetségei").
Ebből levonhatjuk a következtetés, hogy a második történet nem
ott kezdődik ahol az első, mert már létezik az ég és a föld.
Tehát legalább a harmadik napon kapcsolódunk be az első
történetbe.
Ezzel szemben olvashatjuk, hogy
"De a mezőnek semmi bokra nem volt még a földön, sem a
mezőnek semmi füve nem nőtt még, mert nem bocsájtott esőt az
Örökkévaló Isten a földre és ember sem volt, hogy mívelje a
földet" (Genesis II 5.)
Az első történetben a harmadik napon megparancsolta az
Örökkévaló, hogy a föld sarjasszon füvet és fákat és az
embert meg csak a hatodik napon teremtette meg. Itt mégis azt
olvassuk, hogy bokor még nem létezett és "a mezőnek semmi
füve nem nőtt". Egyrészt ez nem valódi ellentmondás,
hisz a bokor teremtéséről nem írt az első történet. Nem minden
lett egyenesen teremtve az Örökkévaló által. Vannak amik
közvetve teremtődtek, ezt jelöli a már fent taglalt "toldot"
(leszármazott) szó a történet elején. Nem úgy mint a például
az ég és a föld melyek közvetlenül teremtődtek ("teremtette
Isten az eget és a földet"). Másrészt amit megtudunk a
két történet összehasonlításából az, hogy az ember előtt
létezett már fű, de az nem nőtt. Tehát a harmadik napon
megteremtődtek az említett növények, de lényegében a magjuk
(vagyis a potenciál) létezett egészen addig míg nem volt eső és
nem volt ki megművelje a földet.
Ebből láthatjuk, hogy a második történet az mondja nekünk,
hogy minden amit az Örökkévaló teremtett akkor kap értelmet ha
az ember megjelenik. Másképpen mindezek a dolgok az ember miatt
lettek megteremtve. Ez nem azt jelenti, hogy az ember azt csinál
amit akar a többi teremtménnyel. A teremtés történet megmutatja,
hogy az ember is teremtmény és a teremtőjével kell elszámolnia
minden tettével.
Fontos megjegyezni a nézőpontok közti különbséget. Az első
fejezet bemutatja a teremtést a teremtő szemszögéből.
Rendezetten megjelennek a világunk "kellékei" egymás után
egészen míg meg nem jelenik az ember. A második történet már az
első versszakban írja, hogy "melyen alkotta az Örökkévaló
Isten a földet és az eget". Ez előtt a sorrend az első
történetben ég és föld volt itt meg föld és ég. Ebből is
láthatjuk hogy a nézőpont közepébe a második történetben a
föld és az ember kerül az ég helyett.
A judaizmus válasza a bevezetőben feltett kérdésekre az, hogy
nincs két egymásnak ellentmondó teremtés történet. A két
történet egy és ugyanazon teremtést írja le különböző
szemszögekből és különbségeknek szerepe van, amiből tanulni
lehet.
No comments:
Post a Comment